html România Meseriașă - Ţara lui Andrei

România Meseriașă este o campanie de susținere a învățământului profesional prin care OMV Petrom își propune să aducă în atenția societăţii importanţa meseriilor în dezvoltarea unei ţări și să găsească soluții pentru educația viitorilor meseriași. Din 2016, România Meseriașă este parte din programul Președinției - ”România Educată”.

2015
2016
  • Școala Petroliștilor
    Prima generație de elevi (anul școlar 2015-2016)
  • Tabăra Meseriașilor
    Prima ediție dedicată elevilor din județul Prahova
  • Studii de percepție
    Analiza pieței muncii și percepția românilor față de meseriași
  • Dezbatere
    privind problemele sistemului de învățământ profesional și tehnic
  • Școala Petroliștilor
    Ediția a 2-a (anul școlar 2016-2017)
  • Tabăra Meseriașilor
    dedicată elevilor din județul Gorj
  • Ateliere de lucru
    pentru soluții de îmbunătățire a sistemului de învățământ profesional
  • Plan de acțiune
    propuneri de îmbunătățire a sistemului de învățământ profesional

Raport de Politică Publică privind învățământul profesional

În perioada mai-septembrie 2016, Institutul pentru Cercetarea Calității Vieții (ICCV) a elaborat cu sprijinul OMV Petrom un raport de politică publică - “Învățământul Profesional și Tehnic – Provocări și Perspective de dezvoltare pe termen lung”.
Raportul cuprinde o analiză a sistemului de învățământ profesional și tehnic din România și își propune să susțină, prin propunerile făcute, dezbaterea publică privind viitorul acestuia.
Raportul se bazează pe 4 principii de bună practică ce ar trebui să ghideze reforma în învățământul profesional și tehnic:

Citește Raportul de Politică Publică Studii de caz
  • Sistem centrat pe nevoile elevilor și angajatorilor
  • Flexibilitate în funcție de contextul economic local
  • Sistem predictibil și conectat la nevoile pieței muncii
  • Sistem participativ

  • introducerea unor calificări noi, adaptate la cerințele actuale ale pieței muncii
  • creșterea vizibilității și prestigiului statutului de meseriaș în România, a școlilor profesionale și liceelor tehnologice
  • integrarea noilor tehnologii în procesul de învățare și modernizarea metodelor de predare
  • accent pe orientarea profesională și pe evaluarea vocațională a elevilor și regândirea admiterii în școli, cu accent pe competențe specifice meseriei

  • crearea școlilor în sistem de tip dual în zonele în care există angajatori
  • analiza de soluții alternative în zonele slab dezvoltate economic
  • crearea de campusuri școlare profesionale regionale pe specializări în funcție de domeniile economice dezvoltate sau cu potențial de dezvoltare în regiunile respective

  • urmărirea absolventului de școală profesională/liceu tehnologic pe piața muncii (tracer studies)
  • instrumente de colectare a informațiilor de la angajatori (de ex. employers survey) care să identifice nevoile de forță de muncă pe termen scurt și mediu
  • realizarea de prognoze privind dezvoltarea economică a fiecărei regiuni în parte, pe termen mediu și lung

  • un contract cadru unitar privind raportul dintre școală, elevul în practică și angajator
  • facilități fiscale pentru angajatorii care susțin școli profesionale sau licee tehnologice

Percepții asupra meseriilor și meseriașilor din România

În 2015 am derulat studii naționale în rândul angajatorilor, elevilor, profesorilor, meseriașilor și publicului larg. Am identificat nevoile companiilor cu privire la sectorul profesional, așteptările meseriașilor cu privire la piața muncii, dorințele elevilor care vor să îmbrățișeze o meserie, dar şi percepția publicului larg în ceea ce privește aceste categorii profesionale.

  • 85%

    Dintre angajatori consideră că numărul absolvenților învățământului profesional este insuficient.

  • 8/10

    Meseriași susțin că cel mai mult i-a ajutat formarea din afara școlii prin: experiență directă, un mentor care i-a susținut sau colegii de la care au “furat” meserie.

  • 77%

    Dintre români consideră că meseriile nu sunt respectate, iar 60% dintre meseriași nu ar recomanda meseria proprie unei persoane dragi.

  • 65%

    Peste 65% dintre angajatorii din România consideră că nivelul pregătirii practice al absolvenților din școala profesională este slab și extrem de slab.

  • 70%

    Dintre managerii de resurse umane din companii spun că învățământul profesional este neadaptat cerințelor pieței.

  • 68%

    Dintre angajatori întâmpină dificultăți la recrutarea meseriașilor din cauza lipsei competențelor tehnice ale meseriașilor și a numărului mic de candidați.

  • 6/10

    Companii intervievate apelează la forță de muncă necalificată pentru a acoperi deficitul de personal.

  • 2/10

    Doar 2 din 10 români respectă meseriile și meseriașii.

  • 60%

    Dintre meseriași nu ar recomanda meseria proprie unei persoane dragi.

  • 1/3

    O treime dintre meseriașii în devenire aspiră la statutul de manager și la studii superioare.

  • 50%

    Dintre români cred că trebuie să urmezi o facultate pentru a avea o meserie respectată.

Proiecte din cadrul campaniei România Meseriașă

Tabara Meseriașilor din Țara lui Andrei

Proiect de educație practică bazat pe ateliere de dezvoltare profesională și personală pentru elevi și profesori din licee tehnologice și școli profesionale.

Citeste mai mult
Școala Petroliștilor

Proiect educațional care constă în susținerea claselor de învățământ profesional cu specializări în meseria de operator sonde și operator la extracţia, tratarea, transportul şi distribuţia gazelor.

Citeste mai mult

Ateliere de lucru pentru îmbunătățirea sistemului de învățământ

Pentru identificarea problemelor și a celor mai bune soluții de schimbare a educației profesionale din România organizăm 4 ateliere de lucru la care participă toate categoriile interesate: autorități, angajatori, cadre didactice, reprezentanți ai organizațiilor non-guvernamentale și lideri de opinie.

  • Identificarea problemelor
  • Calitatea profesorilor, a teoriei și a practicii

În această primă întâlnire, participanții au identificat și prioritizat nevoi ale sistemului educațional profesional. Problemele identificate fac referire la:

  • Calitatea slabă a instruirii practice și teoretice la nivelul unor unități de învățământ
  • Nivelul slab de pregătire al profesorilor și indrumătorilor
  • Necesitatea dezvoltării unui cadru care să sprijine alegerea corectă a meseriei pentru elevi
  • Lipsa de respect față de meserii
  • Slaba implicare a angajatorilor în pregătirea elevilor
  • Lipsa de corelare a cererii cu oferta din sectorul profesional

Au participat la dezbateri: reprezentanți ai Departamentului Educaţie şi Cercetare din cadrul Administraţiei Prezidenţiale, Ministerului Educației și Cercetării Științifice, Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale ONG-uri naționale, companii care susțin învățământul profesional, dar și profesori, traineri specializați și lideri de opinie.

În cadrul atelierului de lucru ce a avut loc pe 31 mai, temele de dezbatere au fost calitatea teoriei și a practicii în școlile profesionale și liceele tehnologice din România și soluții pentru pregătirea și motivarea profesorilor.

Au participat peste 40 de reprezentanți ai mediului privat, ai autorităților, ai instituțiilor de învățământ și ONG-urilor:

  • Autorități: Administrația Prezidențială, Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic
  • Angajatori: Dacia, Kaufland România, Continental, Braiconf, Ana Hotels, Bitdefender, HeidelbergCement România, ArcelorMittal, PWC și OMV Petrom
  • ONG-uri: Teach for Romania, Concordia, Coaliția pentru Educație, World Vision Romania
  • Institute de cercetare: Institutul Național de Cercetare a Calității Vieții, Institutul de Științe ale Educației, Consiliul Elevilor
  • Instituții de învățământ: Școala Profesională Kronstadt, Liceul Tehnologic Auto Craiova, Liceul Tehnologic Voievodul Mircea-Târgoviște, Liceul Astra Pitești
  • Asociații profesionale: Asociația Bucătarilor si Cofetarilor Profesioniști

Atelierul de lucru se va desfășura în perioada august-septembrie și va avea ca teme: slaba implicare a angajatorilor în pregătirea elevilor și lipsa de corelare a cererii cu oferta din sectorul profesional.

Atelierul de lucru se va desfășura în luna septembrie și va avea ca teme: necesitatea dezvoltării unui cadru care să sprijine alegerea corectă a meseriei pentru elevi și lipsa de respect față de meserii.

Susține și tu România Meseriașă!

Contribuie la campania România Meseriașă: descarcă și împărtășește mesajul #SusținRomâniaMeseriașă cunoscuților tai!