04 September 2018 | Educaţie

Guți, elevul care vrea să descopere noi legi ale fizicii

"Sunt curios, dornic să știu cât mai multe, visător pot spune, pentru că îmi doresc multe de la viață. Dacă văd că am un eșec, dau tot ce pot ca data viitoare să reușesc. Sau cel puțin să fac mai bine."

Guți, cum i se spune printre meseriași, e din Motru, are 16 ani și vrea să studieze robotică sau să facă cercetare la Facultatea de Fizică. De 1 an și jumătate e pasionat de rezolvat cuburi rubice sau speedcubing. A fost la competiții în Craiova și Constanța. Nu a luat un premiu, dar a cunoscut oameni talentați cu care încă ține legătura. Participant în Tabăra Meseriașilor din Țara lui Andrei, la seara talentelor, a uimit pe toată lumea când a rezolvat 6 cuburi de diferite culori, cu viteza luminii.

S-a decis să dea la electronică la un liceu din învățământul profesional, pentru că era mai bine decât la mate info. S-a interesat cu privire la program și profesori și așa a ajuns la Colegiul Tehnic Motru. "Aici avem profesori buni și de mate și de fizică și de chimie. Oricum, pot să învăț și singur ce mi-ar trebui să știu, ca să fiu la același nivel ca cei de la mate info" Povestește că învață singur acasă la fizică, uneori chiar de pe cursuri de facultate. Le găsește pe internet și le lecturează.

Acum începe clasa a 11-a, iar în ultimii 2 ani a trecut prin 3 olimpiade la etapa națională, una la județ și alte concursuri. Vrea să afle cât mai multe despre surse de energie sau fascicule laser și astronomie.

Îl pasionează universul întru totul: legile fizicii, de ce totul stă în echilibru, dacă universul se extinde sau se contractă, dacă are un sfârșit, dacă se poate crea un perpetuum mobile, adică o sursă inepuizabilă de energie.

De când eram mic aveam pasiune pentru astronomie, pentru stele. Citeam cărți despre sistemul solar, încă nu eram așa conștient că există ceva în afara lui.” Părinții lui l-au susținut să meargă la electronică. Mama lui e farmacist, iar tatăl lui lucrează la atelierul de vulcanizare al familiei. „Pe mine mă lasă să stau acasă. Pentru ei contează să învăț.”

Despre citit, recunoaște că nu îi place, dar nici că îi displace: „Mi-e mai greu să pornesc, dar odată ce citesc o pagină, nu mă mai opresc.” Dintre cărțile citite, “Scurtă istorie a timpului” de Stephen Hawking e preferata lui. 

Mi-a plăcut că explică universul și studiile lui pe înțelesul tuturor. Poți să o citești chiar dacă nu știi nimic despre timp sau univers. Cu o săptămână înainte să vin aici m-am apucat de <<Bun venit în Univers>>. Trebuie să o termin, îmi place mult cum a început.”

La liceu studiază electronică și automatizări. Îl pasionează mai mult partea de electronică, momentan pentru că nu a apucat să studieze automatizări. În partea de electronică vede tot fizică. “Îmi place că facem plăcuțe și lipim piese. Lucrăm la nivel mai mic: un circuit mic, care face o treabă mare. Mă simt satisfăcut când văd că un circuit merge, după ce lucrez la el.”

Atracția lui pentru fizică a început în clasa a 9 a: Am zis să-mi încerc norocul și cu fizica, dar nu-i dădeam așa mari speranțe.Am ieșit pe locul 3 la olimpiada pe județ. Era diferență mică între mine și locul 2, au fost locuri în plus, așa că am mers și eu mai departe. Așa m-am ambiționat: dacă tot mi s-a dat șansa, să profit de ea. Să arăt că o merit.”

A mai fost la olimpiadă doar la lingvistică, unde în clasa a-9-a a avut cel mai mare punctaj pe județ, iar în rest doar la concursuri de matematică. Și de anul acesta, pentru că a aflat că îi trebuie la facultate, s-a dus și la chimie.

În Tabăra Meseriașilor, elevii au fost instruiți de echipa EFdeN, iar ateliere practice au fost foarte utile pentru Guți și colegii lui. “Ne-am și distrat, am învățat lucruri noi și am și muncit. Eu sunt la electronică, nu la electric. Chiar dacă par asemănătoare, nu sunt. Noi ne ocupăm cu circuite, nu cu cabluri. Partea teoretică o știam, e logică, dar practică nu am făcut niciodată.” 

Oamenii pe care îi admiră nu sunt mulți: “Din istorie, pe Tesla, pentru că a venit cu niște idei simple și foarte eficiente în descoperirea curentului alternativ, doar a modificat motorul. Iar dintre contemporani, pe Stephen Hawking, pentru că și-a folosit handicapul ca pe o oportunitate: Nu mai avea absolut nimic de făcut și s-a dedicat complet studiului. A avut același post la Cambridge, ca și Newton.”

Mentorul preferat din tabără a fost Mihai Manciu: “Am și eu un profesor la tehnic pe nume Manciu, care s-a oferit să mă ajute cu fizica în clasa a 9-a și m-a făcut să-mi placă electronica. În tabără, am făcut măsurătorile și calculul la distanțe. Mihai m-a încurajat și mi-a zis că oricine poate să dea cu bormașina, dar nu oricine poate să calculeze distanțele și să le încadreze simetric în spații.” 

 La întrebarea „Cum vezi tu lumea?” s-a gândit puțin până să răspundă, dar are o concluzie personală: “Cred că destul de înapoiată față de potențialul pe care îl avem chiar acum și problema principală ar fi mentalitatea oamenilor. Foarte mulți se uită la televizor, la canalul pe care îl au, aud ceva acolo și cred că ăla e adevărul. Nu mai pun întrebări și nu mai caută nimic. Stau, ascultă și asta e. Aș elimina principiul de a crede fără a cerceta. Cercetarea e fundamentală. Să nu crezi niciodată ceva fără dovezi și să cauți în mai multe surse.”

Dincolo de a fi olimpic și pasionat de electronică, Guți e ca orice alt adolescent: „Și eu, ca orice om, ies în oraș cu prietenii, stau pe Facebook, mă joc pe calculator. Când eram mic, mă tratau diferit. Ziceau că sunt tocilar și n-am copilărie. Cred că acum s-au maturizat și au altă perspectivă. Și ca adulți, mai sunt unii care-mi spun că n-am copilărie și că ar trebui să mă distrez în loc să stau să învăț.”

Când era mic nu știa exact ce vrea să facă, iar acum sunt multe lucruri pe care ar vrea să le încerce. „Aș vrea să fac cercetare în mai multe domenii și să fac roboți sau să lucrez în simulatoare să găsesc ceva teorii despre univers, să descopăr o nouă lege a fizicii. Cred că există legi ale fizicii nedescoperite, întotdeauna vor fi. Până ajung să dau admiterea, am timp să experimentez să văd ce mă atrage mai mult.

După săptămâna petrecută în Țara lui Andrei, a fost într-o tabără de fizică să învețe despre cercetarea unui fascicul laser, pe platforma de la Măgurele. Deși i-au plăcut mult experiența și mentorii, recunoaște că nu era aceeași energie ca în Tabăra Meseriașilor. S-a hotărât unde face practica și are în plan să vină la București pentru Noaptea Cercetătorilor.  Încă nu e hotărât ce vrea să facă cu bursa pe care a primit-o în tabără, dar e sigur că va începe prin a-și plăti bilete de tren către București, ca să vadă laboratoare de fizică.

---

Tabăra Meseriașilor din Țara lui Andrei face parte din România Meseriașă, un program de responsabilitate socială OMV Petrom. Este un proiect bazat pe ateliere de dezvoltare profesională și personală pentru elevii și profesorii din clasele IX-XI din licee tehnologice și școli profesionale. În săptămâna de tabără dedicată domeniilor electric, electronică și automatizări, electromecanică, elevii au construit o stație de încărcare electrică – E-lectron. Stația a fost amplasată în Brașov, în parcarea Coresi Shopping Resort, unde oricine își poate încărca bicicleta și trotineta electrică, segway-ul sau alte dispozitive electrice de transport!

Mai multe imagini pe pagina de Facebook Țara lui Andrei.

‹ înapoi la blog