06 August 2016 | Educaţie

Mihai Toader-Pasti: Marea provocare a învățământului profesional este să le ofere elevilor oportunitatea de a face practică mult mai devreme

Proba finală a Seriei Electricienilor a fost una dintre cele mai frumoase experiențe atât pentru elevi, cât și pentru mentorul Mihai Toader-Pasti, coordonator al proiectului EFdeN, spune el. După 3 zile lungi și solicitante, Mihai poartă același zâmbet larg cu care a început atelierele de la Bran. A rămas impresionat de cunoștințele pe care elevii le au despre acest domeniu și de pasiunea cu care au lucrat toată săptămâna. Mihai i-a cucerit definitiv pe elevii din Tabăra Meseriașilor cu energia lui. I-a animat de fiecare dată, indiferent cât de târziu și de obosiți erau. I-a făcut să-și dorească să dea ce e mai bun din ei și să se întoarcă acasă dornici să schimbe ceva în bine.


Cum i-ai găsit pe elevii din Seria Electricienilor?

Am întâlnit niște liceeni superbi, sinceri, sensibili, ambițioși, care vor și pot să facă lucruri excelente. Am fost impresionat de dorința elevilor de a se afirma, de a face bine, de a lucra împreună, de a fi buni unii cu ceilalți. Am văzut în ei dorința de a impresiona, de a fi apreciați și de a se distra.

În ce au constat atelierele echipei EFdeN?

Proba finală a atelierelor a constat în construirea orașului viitorului, un Târgu Jiu sustenabil și verde. Macheta a fost construită de la zero de elevi, împreună cu rețeaua electrică, pentru care producția de energie a fost realizată cu ajutorul panourilor fotovoltaice și turbinelor eoliene.

Exercițiile s-au axat pe două direcții, în primul rând pe partea de dezvoltare personală, apoi pe latura profesională. Nu a fost greu, dar a fost foarte intens. Elevilor le-a plăcut la nebunie faptul că au înțeles și imaginea de ansamblu, pentru ca ulterior să poată pună ei piesele în acest puzzle educațional cu ajutorul profesorilor.

Am încercat să comunicăm pe înțelesul fiecărui elev ce este energia, cum a apărut în urmă cu 14 miliarde de ani, odată cu Big Bang-ul, să le explicăm faptul că energia există peste tot sub diferite forme. Le-am spus cum o transformăm, cum o “recoltăm” și cum o folosim. Am aprofundat noțiuni despre combustibilii pe care îi putem folosi, despre sursele de energie regenerabilă, despre industriile consumatoare de energie la nivelul României, dar și la nivel european, despre emisiile de CO2 și impactul asupra mediului.

Cum s-au descurcat meseriașii la ateliere?

Am întâlnit aici niște elevi foarte bine pregătiți din punct de vedere teoretic, iar acesta este meritul profesorilor, dar s-a simțit lipsa practicii. În timpul realizării circuitelor, a conexiunilor, a machetei și a electrificării “Orașului viitorului”, copiii au fost absorbiți de întregul proces, erau pur și simplu îndrăgostiți și parcă timpul nu mai exista pentru ei.

Chiar și în timpul mesei vorbeau despre circuite și tipuri de curenți, despre Tesla și Edison, despre formarea universului și tipurile de energie. Apoi se duceau la profesori și le mai puneau întrebări. Cred că e mare păcat că această experiență practică încă lipsește din școlile românești. Marea provocare pentru învățământul profesional românesc este să le ofere elevilor oportunitatea de a face practică în proiecte reale cât mai devreme, astfel ca ei să poată înțelege cum funcționează sistemele, echipamentele, produsele și procesele.

Ce au avut ei de învățat în aceste ateliere?

Din punct de vedere profesional, elevii au început cu lucrurile de bază, astfel încât la final au construit singuri tot sistemul electric, cu producția de energie și cu echilibrarea consumurilor pe ambele părți ale machetei orașului Târgu Jiu. Ei au realizat atât suprastructura, cât și infrastructura.

Din punct de vedere personal, elevii au învățat că în viață este extrem de important să lucrezi în echipă, să muncești mult și să fii serios, să îți faci prieteni și să te distrezi. Au învățat că pot să greșească atât timp cât își recunosc greșeala și o repară, că nu trebuie să le știi pe toate, dar că ești responsabil să încerci, să lupți, să fii fericit, să nu aștepți să se întâmple lucruri, ci să faci tu primul pas, să ai inițiativă.

Cum pleci după această săptămână din Tabăra Meseriașilor?

Plec mult mai optimist și cu mai multă energie. Optimist pentru că generațiile de acum au posibilități pe care noi nu le-am avut. Că au acces la informații și la oameni cum noi n-am avut niciodată. Plec bucuros că am văzut inițiaitivă și dorința de a schimba România în bine. Însă cred că pentru un rezultat vizibil e important să ne implicăm toți, indiferent de vârstă. Părinții, profesorii și comunitățile, în mod egal, sunt responsabili să le ofere ocazia elevilor de a putea obține toate aceste lucruri, să îi îndrume, să îi ajute atunci când greșesc.

Ministerul Educației are un rol esențial în dezvoltarea unui învățământ bazat pe interdisciplinaritate și practică la nivel național.

Cum putem îmbunătăți educația profesională din România?

Dacă am realiza că suntem cu toții responsabili de educația copiilor noștri și nu am mai delega această responsabilitate doar către profesori, cred că s-ar schimba multe. E nevoie de un dialog real la nivelul școlilor între elevi, părinți, profesori și ministere pentru stabilirea nevoilor și priorităților. Cred că e nevoie de o programă școlară mai puțin încărcată și mai flexibilă.

E nevoie de un plan la nivelul școlilor și de implicarea firmelor în furnizarea de produse sau servicii. Trebuie să existe o colaborare între școli, părinți, companii și ONG-uri cu Ministerul Educației. Mi se pare utilă înființarea unei asociații pentru profesorii din colegiile tehnologice și școlile profesionale care să promoveze aceste practici și care să aibă delegați în Ministerul Educației și la nivelul Președinției.

De ce anume trebuie să țină cont în viață viitorii meseriași?

De faptul că aproximativ ⅓ din viață dormim, ⅓ muncim și ⅓ rămâne pentru noi. Cred că au înțeles cât de importantă este alegerea domeniului în care vor activa ⅓ din viața lor. Și că dacă aleg un domeniu din pasiune, va fi exact cum spune proverbul, adică nu vor munci nicio zi din viața lor. Îi sfătuiesc să rămână ambițioși, altruiști și dornici să învețe permanent.

‹ înapoi la blog