RO EN
Raport de implicare în comunitate 2013

Toți protagoniștii poveștilor de anul acesta sunt oameni care au demonstrat că SE POATE! Oameni care și-au transformat planurile îndrăznețe în proiecte de impact.

Te invităm să le descoperi povestea, sa faci echipă cu ei și să devii unul dintre autorii colectivi de bine prin recomandările și încurajările tale!

FABRICAT ÎN ȚARA LUI ANDREI

Aventurile unor pionieri în domeniul antreprenoriatului social din România

Antreprenor cu experiență sau începător cu idei mari? Om care să ”ducă în spate” businessul social sau membru al unei organizații de tradiție? Produse de lux sau destinate consumului larg? Activități în servicii, educație, producție sau agricultură?

Proiectele câștigătoare din competiția de antreprenoriat social ”Fabricat în Țara lui Andrei”, ediția 2013, program finanțat de Petrom și desfășurat în parteneriat cu organizația non-profit NESsT, sunt afaceri sociale care acoperă toate caracteristicile enumerate în întrebările de mai sus și care arată că se poate să îmbunătățești viața comunității.

Cele 10 proiecte finaliste din 2013, aflate în prezent în curs de implementare, beneficiază, fiecare, de finanțări nerambursabile de până la 32.000 de euro. În plus, timp de aproximativ un an, cei 10 câştigători beneficiază de consultanţă pentru incubarea afacerilor, în domenii cheie pentru antreprenori precum management financiar, legislație, marketing şi distribuţie. Mai mult decât atât, cele 20 de proiecte dintre care au fost aleși cei 10 câștigători au beneficiat, timp de opt luni, de pregătire şi consultanţă, dar şi de sprijin financiar, în limita a 1.500 euro, pentru efectuarea unei cercetări locale în comunităţile vizate de proiectele lor. Informațiile obținute în urma cercetării au fost folosite pentru a dezvolta și a rafina planul final de afaceri.

Dincolo de cifre, rămâne întrebarea: cum arată un antreprenor social de succes? Vom afla în cele ce urmează.

  • Atelier SimpluȘ

    Unul dintre principalele obstacole în reinserția socială a consumatorilor de alcool şi/ sau droguri este reprezentat de integrarea activă pe piața muncii. Angajatorii sunt reticenţi când vine vorba să lucreze cu persoane cu adicții, chiar dacă acestea urmează un tratament sau se află în perioada de abstinenţă. Afacerea socială inițiată de Loreta Isac de la Asociația Aliat își propune să faciliteze procesul de reinserţie socio-profesională a acestei categorii prin crearea unui atelier în care să fie confecționate trei categorii de produse textile (jucării personalizate, jucării de serie și huse pentru laptopuri).

    "În prezent, proiectul se află în plin proces de implementare. De la sfârșitul lunii februarie 2014, am reușit să închiriem și să amenajăm spațiul pentru Atelierul SimpluȘ, să achiziționăm mașinile de cusut și toate instrumentele necesare pentru a începe activitatea" , spune Loreta Isac.

    Produsele urmează a fi vândute, iar jumătate din veniturile realizate vor fi reinvestite în activitatea de bază a Asociației Aliat și anume reintegrarea socio-profesională a dependenților de alcool și droguri.

    "Din comuna Mănești, județul Dâmbovița au fost angajate trei persoane, șomeri de lungă durată. La această probă au participat opt persoane, trei au fost angajate, iar cu două dintre ele ne propunem să colaborăm pe viitor, când volumul de muncă va fi mai mare" , explică Loreta Isac.

    Isac Loreta

    Iniţiat de

    Isac Loreta

    Titulatură

    Iniţiator proiect

    Despre:
    Din 1999, Asociaţia Aliat luptă pentru a oferi servicii reale şi eficiente de tratament pentru persoanele dependente de alcool şi/ sau droguri.

    Comunitate:

    Mănești, Dâmbovița

    Domeniu de activitate:

    Fabrică textile

    Viitori angajați:

    4

    Impact social:

    Dezvoltare comunitară
  • Siguranță și confort

    Vicenția Ana, inițiatoarea proiectului "Siguranță și confort" deținea deja, la data depunerii proiectului în competiția "Fabricat în Țara lui Andrei", o afacere socială pe care dorea să o extindă. Pentru aceasta, a făcut echipă cu tatăl său în competiția inițiată de Petrom.

    Astfel, firma Ana E. Ion, înființată în 2008, cu activitate în domeniul prelucrării lemnului își propunea, să valorifice deșeurile rezultate din tăierea şi prelucrarea lemnului prin realizarea unui atelier de producție de brichete din rumeguș în comuna Măneşti, judeţul Dâmboviţa. Membrii organizaţiei sunt foşti angajaţi din domeniul petrolier sau rude ale acestora şi persoane de etnie romă, cu mulţi membri în gospodărie şi surse de venit reduse.

    "În anii trecuţi, în comuna noastră a existat o puternică industrie extractivă de ţiţei, mulţi locuitori având în acea perioadă un loc de muncă la Petrom. După epuizarea în mare parte a zăcământului, multe persoane au rămas fără slujbă, în prezent în comunitate fiind o stare generală de sărăcie" , explică Vicenția Ana.

    Impactul în comunitate al afacerii sociale este multiplu. Extinderea afacerii sociale ca urmare a finanţării Petrom va permite evitarea tăierii a 3.000 de metri cubi de lemn de foc în primul an, ajungând în anul 5 până la 5.000 de metri cubi, prin consumul brichetelor de rumeguş, un produs ecologic și lipsit de impurități. Produsele, care sunt cu 50% mai ieftine decât lemnul de foc, vor oferi celor 800 de familii defavorizate din Măneşti o alternativă mai ieftină pentru încălzirea gospodăriei.

    Ion Vicentia Viorica

    Iniţiat de

    Vicenţia Ana

    Titulatură

    Iniţiator proiect

    Despre:
    Deţine o afacere sociala şi a dorit extinderea acesteia făcând echipa cu tatal ei în competiţia iniţiată de Petrom, Fabricat în Ţara lui Andrei.

    Comunitate:

    Mănești, Dâmbovița

    Domeniu de activitate:

    Prelucrare lemn

    Viitori angajați:

    4-8

    Impact social:

    Dezvoltare comunitară
  • Păstorul generos

    "Păstorul generos", proiectul inițiat de Daniela Ghencea, presupune înfiinţarea unei stâne tradiţionale în zona Taşbuga, municipiul Moineşti, care va comercializa pe raza judeţului Bacău atât produse lactate tradiţionale de oaie şi capră, cât şi miei vii.

    "Ideea noastră de afaceri, respectiv aceea de a înființa o stâna tradițională românească, adaptată noilor cerințe de igienă, a pornit de la necesitatea unei alimentații sănătoase" , spune Daniela Ghencea, care a întâmpinat, în implementare afacerii, și momente mai dificile.

    "În prezent am achiziționat circa 90 animale, care s-au adăugat la cele aproximativ 200 ale noastre. În timpul iernii și în special în primăvară am avut pierderi însemnate, de peste 40 de animale." .

    În ciuda acestor dificultăți, Daniela Ghencea a mers mai departe și a arătat că se poate: a încheiat 29 contracte de arendare a unei suprafețe de 21 hectare teren și a aderat la asociația crescătorilor de animale Moinești-Lucăcești, care i-a pus la dispoziție 42 de hectare de teren pentru pășunatul animalelor.

    Obiectivele afacerii sociale includ crearea a șase locuri de muncă în primul an, dintre care unul pentru o persoană de etnie romă și unul pentru o persoană cu dizabilități, oferirea a 40 de kilograme de brânzeturi pentru Cantina Socială a Serviciului Public de Asistență Socială Moinești, unde sunt înscrise 60 de persoane și luarea în arendă a 10 hectare de păşune deţinute de 20 de familii vârstnice din zona Taşbuga, asigurându-le un venit anual de minimum 1300 lei.

    Ghencea Daniela

    Iniţiat de

    Ghencea Daniela

    Titulatură

    Iniţiator proiect

    Despre:
    Ghencea Daniela a acumulat experienţă în întreţinerea şi administrarea unei stâne şi deţine în prezent 150 de oi şi 50 de capre.

    Comunitate:

    Zemeş, Bacău

    Domeniu de activitate:

    Lactate

    Viitori angajați:

    6-10

    Impact social:

    Dezvoltare comunitară
  • Reușite românești

    Alin Prunean, inițiatorul proiectului "Reușite românești cu succes internațional", are o vastă experiență în domeniul antreprenoriatului - clasic și social. În 1997, el a înfiinţat fundaţia Agapis, care îşi propune dezvoltarea comunităţilor rurale din judeţul Sălaj din punct de vedere economic, social şi cultural. 15 ani mai târziu, în 2011, Alin Prunean a creat afacerea socială Valea Barcăului şi brandul "Sănătate Dulce" cu produse româneşti pe care Petrom le-a inclus în Colecţia Reuşite Româneşti.

    "Mierea cu hribi, scorţişoară, ardei iute sau cafea reprezintă produse deosebite, mierea fiind gustată şi apreciată chiar şi de Alteţa Sa Regală, Prinţul Charles al Marii Britanii, într-una dintre vizitele sale în Transilvania" , povestește Alin Prunean.

    Afacerea sa socială se ocupă cu preluarea produselor apicole şi a fructelor uscate de la 12 producători locali, pe care apoi le procesează, le ambalează şi le distribuie folosind reţete inedite. În 2013, 50% din profitul afacerii a fost direcţionat către sprijinirea accesului la educaţie a tinerilor din comunitate.

    Prin proiectul câștigător în 2013, antreprenorul își propune extinderea ariei de acţiune a afacerii sociale Valea Barcăului în comunităţile Marca şi Suplacu de Barcău prin dezvoltarea unui centru de colectare şi ambalare polen şi venin de albine în comuna Marca. Printre efectele sociale pe care le va avea extinderea se numără susţinerea a 10 familii de apicultori, dintre care cel puțin trei familii de etnie romă, din comunitatea Marca şi Suplacu de Barcău pentru a realiza un venit minim anual de 13.894 lei pe familie.

    Prunean Alin

    Iniţiat de

    Prunean Alin

    Titulatură

    Iniţiator proiect

    Despre:
    În 1997, Alin a înfiinţat fundaţia Agapis, care îşi propune dezvoltarea comunităţilor rurale din judeţul Sălaj din punct de vedere economic, social şi cultural.

    Comunitate:

    Marca, Sălaj

    Domeniu de activitate:

    Ferme apicole

    Viitori angajați:

    1

    Impact social:

    Dezvoltare comunitară
  • Habitat pentru umanitate

    Când îl întrebi de ce afacerea socială finanțată de Petrom și implementată de Habitat for Humanity vizează producerea şi comercializarea de elemente din beton vibropresat (dale, borduri, bolţari, pavele, rigole pluviale) pentru zonele din jurul râurilor Tazlău şi Trotuş, Andrei Chirilă, director excutiv în cadrul Habitat for Humanity, răspunde în cifre.

    "Un milion de români nu au căldură, apă curentă sau toaletă, 41.2% dintre români nu au o baie sau duş, 55.3% dintre români trăiesc în locuinţe suprapopulate și 28.6% dintre români înfruntă o severă lipsă de locuinţe, acesta fiind cel mai mare procentaj din toată Europa. Acestea sunt problemele pe care Asociaţia Habitat for Humanity îşi propune sa le rezolve prin proiectele pe care le desfaşoară" , spune Andrei Chirilă.

    Afacerea socială din Comănești, județul Bacău își propune să readucă în comunitate spiritul civic. Până acum, a început recrutarea de personal, a fost încheiat contractul de închiriere pentru spațiul de producție, a fost pregătită documentația tehnică pentru racordurile de gaze și electricitate, au fost făcute achiziții pentru confecționarea de echipamente conexe producției și a fost pregătită zona de producție.

    Afacerea va crea între patru și zece locuri de muncă, va facilita implicarea a 300 de tineri în programe de voluntariat, va ajuta peste 180 de familii din mediul rural, fără căi de acces modernizate, să-și îmbunătățească standardul de viață și va oferi asistenţă tehnică și ajutor la montarea materialelor.

    Chirila Andrei

    Iniţiat de

    Chirila Andrei

    Titulatură

    Iniţiator proiect

    Despre:
    Habitat for Humanity lucrează alături de oamenii de pretutindeni, din toate păturile sociale, pentru a clădi case, comunităţi şi speranţe şi pentru eliminarea locuirii precare.

    Comunitate:

    Comănești, Bacău

    Domeniu de activitate:

    Materiale de construcţie

    Viitori angajați:

    4-10

    Impact social:

    Dezvoltare comunitară
    Roxana Damaschin

    Roxana Damaschin

    Director de Portofoliu NESsT România

    Mi se pare extraordinar că membrii unei asociații mari internaționale își pun problema sustenabilității la nivel local și că au o atitudine pro-activă în această direcție. Apreciez faptul că întreprinderea socială este direct legată de misiunea organizației - acces la locuire rezonabilă.[…]

    Materialele de construcție cu un raport preț-calitate favorabil clientului sunt, cu siguranță, dorite și de consumatori care provin din afara zonelor defavorizate. Văd aici un potențial de extindere, pe termen mediu, a pieței de desfacere și creșterea unei rețele de distribuitori.

    Legat de afacerea propriu-zisă: succesul depinde de implementarea planului de vânzări. Dincolo de realizarea unui produsde calitate, acesta trebuie să fie cunoscut și dorit de client. Luând în calcul concurența de pe piață, mi se pare un risc prea mare să lași vânzarea pe seama voluntarilor. Care, cu cele mai bune intenții, nu sunt responsabili, până la urmă, de performanța financiară a afacerii. Recomand cu tărie angajarea, în condiții stimulante financiar, a unei persoane cu experiență în domeniu care să aibă ținte clare de vânzări și care să fie direct subordonată managerului întreprinderii sociale. Pentru acoperirea cheltuielilor cu acest membru cheie al echipei se poate considera o parte din grantul de start-up și poate fi gândit și un sistem de recompensa pe bază de performanță (comision din vânzările încheiate), în ideea de a reduce costurile fixe ale afacerii.

    Un alt lucru la care țin în mod deosebit este cuantificarea, pe cât posibil, a obiectivelor afacerii. Numai așa, peste o perioadă, uitându-mă în urmă, pot să îmi evaluez succesul. Câți șomeri doresc să angajez? Pe ce perioadă de timp? Cu câte autorități vreau să închei parteneriate? Care îmi sunt beneficiile concrete? Câți voluntari am capacitatea să gestionez?

  • Cuptorul de pâine Burcioaia

    Crucea Roșie Vrancea, inițiatorul proiectului "Cuptorul de pâine Burcioaia" prin Rodica Davidean, este o filială a organizației naționale și are activitate atestată încă din anul 1915.

    "Afacerea noastră socială contribuie la misiunea Societăţii Naţionale de Cruce Roşie, şi anume aceea de a preveni şi alina suferinţa umană. Mai exact, o parte din produsele brutăriei noastre vor contribui la susţinerea serviciilor sociale de tip rezidenţial pe care organizaţia le-a dezvoltat" , spune Rodica Davidean.

    Afacerea socială "Cuptorul de pâine Burcioaia" va crea trei locuri de muncă în primul an și va fabrica şi comercializa produse de panificaţie şi patiserie în nordul judeţului Vrancea. Printre obiective se numără distribuirea de apă şi pâine celor 60-80 de persoane vulnerabile din subordinea filialei prin utilizarea unor venituri obţinute din afacerea socială, precum și donaţii de produse de panificaţie către 50 de familii din Burcioaia de cel puţin 3 ori pe an.

    Mai mult, afacerea va avea și un impact educațional, întrucât șase persoane din comunitate, inclusiv cei trei angajați, vor beneficia de formare profesională și cel puțin trei elevi de la Colegiul Tehnic din Adjud vor avea oportunitatea de a-și termina stagiul anual de practică.

    Davidean Rodica

    Iniţiat de

    Davidean Rodica

    Titulatură

    Iniţiator proiect

    Despre:
    Crucea Roşie Vrancea are activitatea atestată la nivelui judeţului din anul 1915 şi este o filială a organizaţiei naţionale. Începând cu 2000, organizaţia desfăşoară numeroase programe sociale, activităţi umanitare, de pregătire şi intervenţie în caz de dezastre.

    Comunitate:

    Burcioaia, Vrancea

    Domeniu de activitate:

    Panificaţie

    Viitori angajați:

    5

    Impact social:

    Dezvoltare comunitară
    Roxana Damaschin

    Roxana Damaschin

    Director de Portofoliu NESsT România

    Misiunea socială a întreprinderii e atât de clară și frumos exprimată! Prezența brutăriei în comunitate va aduce o schimbare în bine, dincolo de locurile de muncă create și de oportunitățile de practică profesională oferite. Pâinea și produsele de panificație fac parte din alimentele de bază ale românilor. Din păcate, sortimentele cu prețuri rezonabile nu sunt de cea mai bună calitate - făină albă, amelioratori, arome sintetice.[...]

    Ideea de a oferi spre vânzare produse tradiționale la prețuri accesibile este salutabilă, cu atât mai mult într-o comunitate defavorizată.

    Sfatul meu pentru o astfel de afacere este mare atenție la selecția furnizorilor. Grijă la calitatea și conformitatea materiilor prime și determinare în negocierea termenelor de livrare și a condițiilor de plată! Domeniul alimentar este foarte reglementat, aprobările HAACP, controalele Sanepid, verificările produsului finit pot crea multe bătăi de cap. E nevoie de rigurozitate și profesionalism desăvârșit din prima zi.

    A nu se trece cu vederea riscurile legate de afacere - erori poate mărunte pot avea impact negativ major, chiar legat de starea de sănătate a consumatorilor. Recomand atragerea unui consultant pro-bono, o persoană care cunoaște foarte bine industria panificației și este dispusă să aloce câteva ore pe lună dezvoltării afacerii (poate fi directorul unei mari fabrici de pâine din zonă, cineva care să nu reprezinte concurența voastră directă).

  • Lapte şi brânză de la Băbana

    Viorel Smarand şi Adrian Duminică, inițiatorii proiectului, sunt fermieri cu o experiență de cinci ani în colectarea şi procesarea de lapte şi produse lactate din comuna Băbana, judeţul Argeş şi în comercializarea de astfel de produse în piaţa din Piteşti. Ideea de afacere socială este de a crea un centru de colectare şi procesare a laptelui în Băbana şi de a vinde produsele naturale din lapte de vacă în piaţa Trivale din Piteşti.

    "Pentru că este locul meu. Aici m-am născut, aici am crescut și aici am rămas să locuiesc. Sunt din generație de țărani și vreau să continui această tradiție, care pare a fi pe cale de dispariție" , spune Viorel Smarand atunci când îl întrebi care este motivul pentru care a ales Băbana pentru afacerea sa socială.

    În primii ani de funcționare, se urmăreşte creşterea nivelului de trai a 10 familii din Băbana, care au vaci în gospodărie și sunt dispuse să vândă surplusul de lapte pentru a obţine venituri adiţionale, devenind furnizori de lapte pentru noul centru de colectare. Planul de afaceri ține cont de cererea pieței, în funcție de nivelul acesteia fiind luată în calcul extinderea activităților, ceea ce va duce la creșterea numărului de familii din Băbana ce vor deveni furnizori.

    Impactul afacerii mai înseamnă și crearea a două locuri de muncă pentru localnicii din Băbana, precum și încurajarea agriculturii din zonă, odată cu creşterea cererii de plante furajere pentru hrana bovinelor.

    Smarand Viorel

    Iniţiat de

    Smarand Viorel

    Titulatură

    Iniţiator proiect

    Despre:
    Viorel Smarand şi asociatul său, Adrian Duminică, sunt fermieri cu experiență de 5 ani în colectarea şi procesarea de lapte şi produse lactate din comuna Băbana, judeţul Argeş, şi comercializarea de astfel de produse în piaţa din Piteşti.

    Comunitate:

    Băbana, Argeș

    Domeniu de activitate:

    Microfermă

    Viitori angajați:

    3

    Impact social:

    Dezvoltare comunitară
    Florin Ghindă

    Florin Ghindă

    Co-fondator RomaniaPozitiva.ro

    Programul Fabricat în Țara lui Andrei contribuie la creșterea nivelului de bunăstrare în câteva comunități din România. Mai mult, antreprenorii din acest program promovează un alt mod de a face afaceri, un model cinstit cu comunitatea în care se desfășoară, o formă de business cu suflet în care impactul social este cel puțin la fel de important ca vânzările sau profitul.

    Apreciez la afacerea Lapte și brânză de la Băbana simplitatea modelului de lucru și faptul că Viorel Smarand este un om de-al locului care se pricepe la meseria lui și care dorește să ducă tradiția din familie mai departe. Cred că avem nevoie de oameni care să fie bucuroși cu ceea ce fac și care ajută comunitățile în care își trăiesc viața.

  • Izolatori "Fularul Casei"

    Lucian Stanciu-Viziteu, inițiatorul proiectului, nu este la prima sa afacere. El a înfiinţat în 2009 firma Melovinic, societate care a derulat activităţi în domenii diverse ca software, retail şi sondaje de piaţă.

    A trebuit să se întoarcă în locul de naștere al bunicilor și părinților săi pentru a-i veni ideea unei afaceri sociale, care are ca scop crearea unui centru industrial de prelucrare a lânii de oaie în comuna Independența din județul Galați. Produsele principale ale acestei afaceri sociale vor fi izolatorii termici și fonici din lână de oaie marca "IZO-MIORIȚA".

    "În această zonă există deja o rețea socială de încredere și materie primă din belșug, oieritul fiind una dintre îndeletnicirile principale ale localnicilor. De asemenea, există și infrastructura necesară aprovizionării și distriburii, plus apropierea de orașul Galați, o primă piață de desfacere importantă" , spune Lucian, care are planuri mari și vrea să vândă producția în toată Europa.

    Afacerea socială va crea trei locuri de muncă în primul an de activitate, va oferi calificare profesională pentru minimum două persoane anual, fără a pune la socoteală angajații și va furniza izolatori termici pentru reabilitarea locuinţelor persoanelor din comunitate care fac parte din categorii sociale defavorizate.

    Stanciu Lucian

    Iniţiat de

    Stanciu Lucian

    Titulatură

    Iniţiator proiect

    Despre:
    Lucian Stanciu-Viziteu a înfiinţat în 2009 SC MELOVINIC SRL, societate care a derulat activităţi în domenii diverse ca software, retail şi sondaje de piaţă.

    Comunitate:

    Independența, Galați

    Domeniu de activitate:

    Izolaţii cu lână

    Viitori angajați:

    10

    Impact social:

    Dezvoltare comunitară
  • Reclaimed

    Ce le mai trebuie unor tineri, patru la număr, care formează o echipă cu pregătire și experiență profesională complementară (sector nonprofit și corporate, management de proiect și antreprenoriat, marketing social și vânzări corporate, fotografie, design grafic, arhitectură și design interior), pentru a demara o afacere socială? Pentru Cristian Branea, Andrei Petran, Alexandru Budurescu și Bogdan Costea răspunsul a fost o finanțare de la Petrom, pe care au obținut-o cu proiectul "Reclaimed" , o afacere socială de design, producție de obiecte de mobilier și decorațiuni interioare din lemn masiv recuperat și revalorificat.

    "Deși am de mult această idee de afaceri, nu aș fi avut niciodată investiția necesară pentru dezvoltarea ei. Peste 60% din bugetul necesar începerii acestei afaceri în Mănești este oferit de către Petrom, însă sprijinul nu se reduce doar la cel financiar. Sprijinul și consultanța de care am beneficiat prin NESsT pentru dezvoltarea ideii într-un plan de afaceri, dar și suportul pe care îl avem cel puțin încă un an au fost absolut cruciale pentru existența acestui proiect" , spune Cristian Branea.

    Afacerea socială va crea șase locuri de muncă în primul an, zece în al doilea și 22 în al treilea. În plus, sunt vizate și alte obiective, precum suplimentarea veniturilor pentru localnici prin achiziția de materie primă lemnoasă în valoare de minim 400 de euro pe lună la pragul de rentabilitate în primul an, implicarea a minimum 30 de tineri pe an în două activități educative și ecologice pentru încurajarea voluntariatului şi grijii pentru mediu și plantarea anuală a 300 de puieți.

    Branea Cristian

    Iniţiat de

    Branea Cristian

    Titulatură

    Iniţiator proiect

    Despre:
    Cristian Branea, Andrei Petran, Alexandru Budurescu și Bogdan Costea formează o echipă cu pregătire și experiență profesională complementară: sector nonprofit și corporate, management de proiect și antreprenoriat, marketing social și vânzări corporate, fotografie, design grafic, arhitectură și design interior.

    Comunitate:

    Mănești, Dâmbovița

    Domeniu de activitate:

    Mobilă din lemn vechi

    Viitori angajați:

    8

    Impact social:

    Dezvoltare comunitară
  • Eco Herbal

    Proiectul inițiat de Andreea Urse, un centru de colectare şi prelucrare de plante în comuna Ghimpați, județul Giurgiu, presupune înființarea de culturi ecologice pe terenurile localnicilor. Concret, afacerea socială urmăreşte dotarea și amenajarea unei secții de colectare și prelucrare de plante medicinale și aromatice și deshidratare de legume rădăcinoase.

    "Până în prezent, localnicii comunei nu au înființat culturi ecologice organizate de plante medicinale și aromatice. Majoritatea localnicilor care își folosesc terenurile în scopuri de comercializare a recoltei se dedică culturilor de tutun. Există o tradiție în acest sens și chiar un soi specific zonei" , povestește Andreea Urse.

    Printre efectele sociale ale afacerii se numără crearea a șapte locuri de muncă, implicarea a cel puţin 30 de localnici din comunitatea Ghimpați în cultivarea terenurilor libere din gospodăriile proprii (însumând 7,5 hectare de teren) și asigurarea unui venit de minim 500 de lei pe lună pentru recoltă de la un hectar de teren cultivat pentru fiecare gospodărie implicată.

    "Practic, întreprinderea noastră socială le oferă beneficiarilor în mod gratuit training specializat de cultivare, monitorizare și intervenție corectivă a culturilor, precum și semințe pentru înființarea acestora. Investiția beneficiarilor constă în muncă agricolă și va fi remunerată prin vânzarea recoltei. Deși inițiativa sună bine, oamenii s-au arătat reticenți. Ne-am promovat inițiativa, de la mers din poartă în poartă, la autorități, la slujbele de la biserică, unde preoții le vorbesc oamenilor despre noi. Prin muncă și perseverență «se poate», astfel că am reușit să ne îndeplinim obiectivele, cel puțin pe cele teoretice, dar nu ne oprim aici!" , spune, cu entuziasm, Andreea.

    Urse Andreea

    Iniţiat de

    Urse Andreea

    Titulatură

    Iniţiator proiect

    Despre:
    Andreea și-a demonstrat spiritul antreprenorial încă de la 19 ani, când a fondat prima ei afacere în oraşul natal Alexandria. Aceasta a constat în promovarea produselor şi serviciilor locale prin intermediul unui catalog distribuit gratuit.

    Comunitate:

    Ghimpați, Giurgiu

    Domeniu de activitate:

    Plante medicinale

    Viitori angajați:

    7

    Impact social:

    Dezvoltare comunitară
    Florin Ghindă

    Florin Ghindă

    Co-fondator RomaniaPozitiva.ro

    Apreciez la afacerea socială Eco Herbal o mulțime de aspecte, de la faptul că modelul are potențialul de a fi replicat relativ ușor în mai multe comunități, până la faptul că presupune utilizarea în mod inteligent a unor resurse naturale locale.

    Cred că nu este tocmai ușor să învățăm să avem încredere în noi ca parte a unei comunități, dar mai cred și că dacă avem răbdare și atitudine potrivită putem să schimbăm mentalități. Îmi doresc pentru Andreea să aibă energia și atitudinea potrivită pentru a cultiva încredere la Ghimpați.

Sus