RO EN
Raport de implicare în comunitate 2013

Toți protagoniștii poveștilor de anul acesta sunt oameni care au demonstrat că SE POATE! Oameni care și-au transformat planurile îndrăznețe în proiecte de impact.

Te invităm să le descoperi povestea, sa faci echipă cu ei și să devii unul dintre autorii colectivi de bine prin recomandările și încurajările tale!

Importanța antreprenoriatului pentru ONG-uri

Ieșiți din zona de confort! Faceți produse de calitate, pe care le-ați testat în prealabil! Vindeți cât mai mult, pentru a obține cât mai mulți bani pentru proiecte viitoare!

Acestea sunt o parte din sfaturile pe care Zoltan Berezcki, manager dezvoltarea afacerilor în cadrul NESsT, le dă organizațiilor nonguvernamentale. Începând de anul trecut, NESsT este partenerul strategic al Petrom în competiția de afaceri sociale.

”Noi, ca organizație internațională, am început să dezvoltăm aceste afaceri sociale încă din 2007. Am luat legătura cu Petrom undeva în anul 2012. A fost o discuție naturală, pentru că ei erau interesați de cum ar putea să ajute comunitățile Petrom în crearea unor proiecte sustenabile, care să se susțină și să aducă beneficii comunităților și după ce finanțarea se termină” povestește Zoltan Berezcki.

În cazul competitiei de afaceri sociale, rezultatele au fost pe măsura eforturilor: în 2013 au fost depuse peste 500 de aplicații cu idei de afaceri sociale, din care juriul a ales 20. Pentru acestea, timp de opt luni, a fost elaborat un plan de afaceri, iar în final, 10 dintre ele au beneficiat de finanțări de până la 32.000 de euro fiecare.

„Din noiembrie 2013, câștigătorii au început să primească banii, precum și consultanță în dezvoltarea afacerii. Sunt oameni inclusiv din managementul OMV și Petrom care se implică în mentorarea si sprijinirea acestor afaceri sociale. Dincolo de banii pe care-i dau, am observat și ne bucurăm foarte tare că pun la bătaie și alte resurse: capitalul lor social de contacte, ajutoare, facilitarea unor contracte de vânzări.” explică Zoltan Berezcki.

Conform unui sondaj de opinie realizat în rândul ONG-urilor reprezentative la nivel național (Cult Market Research, 2014), 95% dintre respondenți susțin că dezvoltarea întreprinderilor sociale în România ar fi benefică pentru susținerea unor cauze sociale, iar antreprenoriatul social este considerat de peste 90% dintre ei o oportunitate de dezvoltare.

Potrivit lui Zoltan Berezcki, aplicarea principiilor antreprenoriale în activitățile ONG-urilor este un factor esențial de succes și poate reprezenta una din cele mai bune direcții de dezvoltare.

Importanța antreprenoriatului pentru ONG-uri

Iată câteva sfaturi pe care le oferă organizațiilor non-guvernamentale pentru dezvoltarea lor și creșterea impactului în comunitățile în care activează:

  • 1. Trebuie să iasă din zona de confort organizațional și să-și dezvolte anumite capacități antreprenoriale pe care în mod firesc nu le au: nu știu în general să vândă; nu știu să trateze, mai ales după ce dau drumul la afacere; pun foarte mult accent pe partea socială, ceea ce este bine ca mesaj, dar în același timp nu pot gestiona comunicarea cu clienții.
  • 2. Să facă produse de calitate, mai ales când acestea au un mesaj sau o etichetă socială. Foarte mulți clienți nu sunt atât de sensibili la mesajul social sau chiar dacă sunt, în același timp caută să cumpere ceva de calitate. Să încerce să gândească mai mult din perspectiva consumatorului, chiar dacă e un produs social.
  • 3. Să testeze produsul înainte de a face afacerea la scară mare, să ia legătura cu un grup de consumatori, să studieze un pic piața pentru a-și valida presupunerile.
  • 4. Să încerce să transforme mixul de venituri astfel încât cea mai mare parte să vină din vânzări și abia apoi din resurse în natură și bani de la diverși finanțatori.
  • 5. Să încerce să vândă cât mai mult, pentru că îi responsabilizează față de beneficiarii proprii, oamenii pe care îi angajează. Dacă se termină finanțarea și afacerea nu se susține, aceștia vor trebui concediați.
Lăcrămioara Botezatu

Lăcrămioara Botezatu

Project Manager CSRmedia.ro

Sfaturile despre antreprenoriatul pentru ONG-uri venite tot de la un ONG sunt binevenite, datorită expertizei din același câmp de activitate. Majoritatea ONG-urilor ar trebui să aplice în planul lor de activități principiile antreprenoriale pentru a se putea dezvolta și a fi sustenabile. Asta pentru că ONG-urile au capacitatea organizațională de a cataliza îndeletnicirile comunității, transformând astfel abilitățile membrilor acesteia în adevărate business-uri sustenabile. Și astfel se pot produce schimbări pe termen lung.

Sus