RO EN
Raport de implicare în comunitate 2013

Toți protagoniștii poveștilor de anul acesta sunt oameni care au demonstrat că SE POATE! Oameni care și-au transformat planurile îndrăznețe în proiecte de impact.

Te invităm să le descoperi povestea, sa faci echipă cu ei și să devii unul dintre autorii colectivi de bine prin recomandările și încurajările tale!

Micii antreprenori

Cum învață elevii să-și dezvolte abilitățile, pentru o carieră de succes atunci când vor fi mari.

De câte ori nu ne-am întrebat, ajunși la maturitate, de ce a trebuit să învățăm în școală anumite lucruri pe care nu le-am folosit niciodată în profesia noastră de astăzi? Întrebarea corectă ar fi fost, de fapt, de ce nu am folosit cel puțin o dată tot ceea ce am învățat la școală.

Răspunsul este simplu: metodele clasice de învățare și predare oferă informații, dar nu dezvoltă abilități. Astfel, potrivit unui studiu efectuat de Junior Achievement Worldwide, un procent de 50 % dintre absolvenți nu folosesc ceea ce învață în școală pentru realizarea strategiei de carieră și nu sunt la curent cu ce se întamplă în economia reală. De asemenea, cea mai bună perioadă de dobândire a abilităților sociale necesare la un loc de muncă este considerată a fi perioada de școală, încă de la clasele primare.

În școală, tinerii trebuie să dobândească compețente de care este oricând nevoie pe piață, indiferent de specializarea din ultimii ani de facultate”, spune Ștefania Popp, CEO al Junior Achievement Romania. ”O mai strânsă legătură între școala și comunitatea de afaceri ar facilita procesul de integrare a tinerilor și ar contribui la diminuarea diferențelor dintre pregătirea absolvenților și cererea pe piața muncii.

Un exemplu de parteneriat de succes între mediul de afaceri și cel școlar este proiectul ”Micii Antreprenori în Școala lui Andrei”, desfășurat de către Petrom în parteneriat cu Junior Achievement Romania.

Petrom nu s-a implicat doar prin susținerea financiară a programelor, ci și prin angajații voluntari prezenți clasă. Programul a ajutat la repoziționarea modelului de profesioniști din companii și antreprenori locali în rândul tinerilor, iar elevii și studenții au interacționat direct cu membrii comunității locale și de afaceri”, spune Ștefania Popp.

Proiectul s-a desfășurat pe durata anului școlar 2013-2014 în 160 de școli, din 18 comunități: Galați, Brăila, Zemeș, Moinești, Buzău, Adjud, Ploiești, Câmpina, Pitești, Craiova, Constanța, Videle, Foglaș, Marca, Suplacu de Barcău, Moreni, Boldești Scăieni și București.

Aproximativ 12.000 de elevi şi 400 de cadre didactice din ciclurile primar şi gimnazial au avut oportunitatea de a face şcoală “altfel” de-a lungul întregului an şcolar prin modulele educaţionale antreprenoriale „learning by doing” (Comunitatea mea (cls II-III), Economia tarii (cls IV-V), Oraşul meu (III-IV), Sensul banilor (V-VI) și Este afacerea mea (cls VII-VIII)), care aduc comunitatea la clasă prin activităţi interactive.

Mici antreprenori

Astfel, elevii îşi vor asuma roluri de antreprenori şi profesionişti pentru a afla cum funcţionează comunitatea lor, ce o face unică şi care sunt nevoile ei, încercând să identifice soluţii pentru acestea cu ajutorul consultanţilor voluntari.

Acest program a fost mai întâi de toate o provocare pentru mine şi apoi şi pentru elevii mei. Este interesant, provocator, de un real folos tuturor elevilor, dar mai ales celor cu spirit de antreprenor şi celor care ştiu ce vor de la viaţa de timpuriu, îşi urmăresc cu ardoare ţelul propus. Elevii au fost interesaţi de program şi pe parcursul orelor au fost activi, au dat dovadă de creativitate, au idei interesante de afaceri. Au învăţat să lucreze în echipă elaborând reclame, schiţe, proiecte, planuri de afaceri extrem de interesante. Cu alte cuvinte, le-a plăcut să se joace de-a „micii antreprenori” şi până la urmă chiar au reuşit, participând cu succes la un Târg de Crăciun organizat în şcoală”, prof. Jana Voiculescu, prof. înv. Emilia Bârzu.

Fiecare profesor înscris în programele Junior Achievement a beneficiat de un program de training introductiv și un training de modul. Programul de training dezvoltă abilităţile pedagogice, pregătind profesorii să utilizeze metodologia learning by doing la clasă, dar urmăreşte şi să transmită şi să actualizeze noţiuni fundamentale specifice activităţilor din manuale.

Profesorii beneficiază şi de Ghidul profesorului, care le oferă instrucţiuni complete pentru derularea la clasă a activităţilor. Toate cadrele didactice și elevii implicați în acest program beneficiază de aceste oportunități în mod gratuit, cu acces complet la materiale (ghidul profesorului, manualele elevilor, auxiliare), pre-/post-teste pentru elevii participanți și instrumente de evaluare, training de specialitate și consultanță.

Programul «Mici Antreprenori în Școala lui Andrei» consolidează abilitățile pentru viața activă ale elevilor și le sporește încrederea în propriile șanse de succes. Programul crește rata de continuare a studiilor în rândul participanților, iar pe termen scurt și mediu (3-5-7 ani) va contribui la creșterea numărului de programe sau proiecte care se fac în comunitate”, explică Ștefania Popp.

Dan Olaru

Dan Olaru

Partener Fondator Atelier Grup

Einstein spunea: Creativity is imagination having fun. Proiectul derulat de către Petrom și Junior Achievement oferă lucruri esențiale pentru dezvoltarea frumoasă a personalității celor mici. Sfatul meu este ca un proiect atât de valoros să țină mereu cont de componenta de stimulare a imaginației și creativității micuților. Pe lângă informațiile și experiențele foarte prețioase. Micii Antreprenori în Școala lui Andrei trebuie să le insufle micuților curajul de a face orice, pentru că de aici pornește tot.

Sus